Szkoła Podstawowa nr 5 im. Henryka Sienkiewicza
-
Strefa video
Jak kochać i wymagać?
„Rodzice chyba zapomnieli, iż dzieci bardziej niż czegokolwiek innego potrzebują zasad życia, które jasno ustalają, co jest dobre, a co złe.”
R. Coles, 1997
Prawidłowa relacja między dorosłym a dzieckiem powinna łączyć w sobie dwa aspekty: miłość, akceptację, szacunek oraz granice, normy, wymagania.
Dzieci potrzebują jasno wytyczonych granic, żeby nauczyć się wybierać między dobrem a złem. Aby to osiągnąć należy:
- Mówić o zachowaniu dziecka, a nie o jego postawie, uczuciach lub wartościach np. rozmawiam, stukanie mi przeszkadza.
- Zwracać się bezpośrednio i konkretnie np. wróć na kolację o wpół do siódmej.
- Dokładnie określać konsekwencje np. rowerem możesz jeździć po chodniku lub na podwórku, w przeciwnym razie schowam go do garażu.
- Popierać słowa działaniem: Nie ma zabawy, dopóki nie wyjdziesz z psem.
- Mówić stanowczo, ale nie podnosić głosu.
Jak pomóc dziecku radzić sobie z uczuciami?
Wszystkie stany emocjonalne można zaakceptować ale pewne działania należy ograniczać.
Dzieci potrzebują, aby ich uczucia były akceptowane i doceniane. Żeby dziecko mogło sobie poradzić z własnymi uczuciami należy:
- Słuchać go spokojnie i z uwagą.
- Akceptować jego uczucia słowami np.: Och, mmmm, rozumiem.
- Określać własne odczucia np.: Jestem zdenerwowany.
- Zmieniać pragnienia dziecka w fantazję np.: Pragnę wyczarować dla ciebie piękną pogodę.
- Ograniczać działania niepożądane np.: Widzę, jak jesteś zły na brata. Powiedz mu, co chcesz słowami, nie pięściami.
Jak zachęcać dziecko do współpracy?
W porozumiewaniu się z dzieckiem najważniejszy jest sposób przekazywania poleceń, próśb, informacji. Jeśli robimy to właściwie, współpracę dziecka mamy zapewnioną.
Aby zachęcić dziecko do współpracy należy:
- Opisać, co się widzi, lub przedstawić problem np.: Na stole w kuchni leżą Twoje zabawki.
- Udzielać informacji np.: Te zabawki są w niewłaściwym miejscu i mi przeszkadzają.
- Opisać swoje uczucia np.: Jestem zdenerwowana/y bo nie lubię, gdy nie sprzątasz swoich zabawek.
Opracowała: pedagog Teresa Zarzeczna