Szkoła Podstawowa nr 5 im. Henryka Sienkiewicza

Pilotaż programowania - za nami 1 rok nauki programowania w klasach 4

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Kraśniku przystąpiła do pilotażu z programowania, ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Autorkami i realizatorkami innowacji są nauczycielki zajęć komputerowych: Barbara Łukasiewicz i Marlena Kulik. W tym roku szkolnym Innowacja prowadzona była w ramach obowiązkowych zajęć komputerowych w klasach 4a, 4b oraz 4c. Na zajęciach komputerowych z elementami programowania dzieci uczyły się nie tylko korzystania z edytora tekstu, edytora grafiki i arkusza kalkulacyjnego, ale przede wszystkim poznały elementy programowania w środowiskach Scratch, Logomocja oraz programowania w języku Blockly. Zgodnie z wytycznymi MEN program zajęć uwzględnia treści proponowane w nowej podstawie programowej do zajęć komputerowych dla II etapu edukacyjnego. Nauka programowania uczy dzieci logicznego myślenia, pomaga zrozumieć, jak funkcjonuje świat wokół nich, umożliwia wprowadzenie pomysłów w życie i daje nieograniczone pole do zabawy.
W pierwszym semestrze roku szkolnego 2016/2017, w ramach pilotażu programowania, uczniowie na zajęciach komputerowych uczyli się programować w języku Logo oraz w języku Blockly. Zgodnie z planem wynikowym uczniowie:

W ramach Logomocji:

  •  Poznali środowisko programu Logomocja i jego zalety,
  •  Wykorzystywali komputer oraz gry edukacyjne (Pokazy w Logomocji) do rozwijania logicznego myślenia,
  •  Poznali i uczyli się stosować podstawowe polecenia języka Logo,
  •  Uczyli się rysować na ekranie korzystając z języka Logo zmieniając kolor i grubość pisaka,
  •  Za pomocą ciągu poleceń sterowali obiektem na ekranie oraz tworzyli proste motywy korzystając z polecenia powtórz,
  •  Pisali procedury z parametrem rysując figury złożone z odcinków i kwadratów,
  • Korzystali z napisanych procedur

W ramach Blockly:

  • Tworzyli proste motywy i sterowali obiektem na ekranie za pomocą ciągu poleceń,
  • Poznali i stosowali podstawowe bloki w języku Blockly,

W II semestrze uczniowie programowali w języku Scratch, w ramach którego:

  • Poznali środowisko programu Scratch i jego zalety,
  •  Poznali pojęcia: duszek, skrypt, scena,
  •  Zmieniali duszki, skrypty, scenę,
  •  Sterowali obiektem na ekranie oraz tworzyli proste motywy za pomocą ciągu poleceń,

Uczniowie klas IV uczestniczyli w pokazach "Robotyki LEGO", pracowali w grupach 3-4 osobowych. Grupy otrzymały zestawy klocków LEGO i laptopy. Po krótkim wprowadzeniu do robotyki i kilku instrukcjach, każdej grupie udało się zbudować wiatrak, który po podłączeniu do laptopa wprawiony został w ruch.
W ramach pilotażu programowania czwartoklasiści poznali dwójkę robotów. Dash i Dot potrafią się ze sobą komunikować. Roboty wyposażone są w atrakcyjne akcesoria, działają z 5 darmowymi aplikacjami, które nie tylko umożliwią świetną zabawę, ale też zapoznają z podstawami programowania.
Poza tym na zajęciach komputerowych uczniowie klas czwartych uczyli się z robotami: Robosapien, Ozobot, Dash i Dot.
Ponadto uczniowie klas IV spotkali się z robotem Richardem. Dzięki pilotażowi odbyło się spotkanie nie tylko dla czwartoklasistów ale dla wszystkich uczniów klas III-VI. W ramach zajęć z programowania uczniowie spotkali się z drużyną Spice Gears i ich robotem. W naszej szkole gościliśmy uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Kraśniku wraz z opiekunem, Dariuszem Głuchowskim. Członkowie drużyny opowiadali o swoich dokonaniach w zakresie robotyki i udzielali odpowiedzi na różne pytania.

Więcej w zakładce  ------ >>> Pilotaż programowania