Szkoła Podstawowa nr 5 im. Henryka Sienkiewicza

Rady na problemy dzieci w czasie pandemii

 

Rady na problemy z dziećmi w czasie pandemii

  • Gdy dziecko nie chce iść do szkoły pamiętajmy, że: prawdopodobnie nie  robi tego, by nas zdenerwować, ale wynika to z jego obaw przed szkołą. W tej sytuacji musimy okazać dużą cierpliwość, stanowczość oraz konsekwencję ale należy też okazać dziecku zrozumienie.
  • Gdy dostaje gorsze oceny - rodzic powinien wykazać się dużą cierpliwością, dawać dziecku wsparcie i motywację oraz być w stałym kontakcie z wychowawcą w celu monitorowania sytuacji.
  • Gdy unika rówieśników, jest wycofane oraz niezainteresowane swoim środowiskiem, należy dążyć do organizacji aktywności w taki sposób aby była ona ciekawa, atrakcyjna i związana z byciem wśród rówieśników.
  • Gdy  pogorszeniu ulega koncentracja i uwaga a dziecko dłużej wykonuje proste dla niego zadania i ćwiczenia, jest rozkojarzone warto zadbać o miejsce, w którym dziecko odrabia lekcje, aby zawsze było uporządkowane oraz należy zminimalizować ilość bodźców dodatkowych. Przed nauką warto jest również dobrze wywietrzyć pokój.
  • Gdy dziecko jest rozdrażnione czy też złości się nie mając ku temu żadnych widocznych powodów, należy zapewnić mu dużo wsparcia oraz poczucia bezpieczeństwa.
  • Gdy pojawiają się problemy ze snem należy kłaść dziecko zawsze o tej samej porze, w dobrze wywietrzonym pokoju, należy unikać niebieskich ekranów (monitor, ekran telewizora, telefon) na dwie godziny przed snem i co najważniejsze - wyciszyć i zrelaksować dziecko przed snem np. muzyką relaksacyjną czy czytaniem książki.
  • Gdy u dziecka pojawia się złość należy wykazać się spokojem i wytłumaczyć dziecku, że ma prawo do odczuwania skrajnych emocji, a także spróbować uświadomić dziecku, z czego taki stan może wynikać. Ważne jest również wspólne wypracowanie metod, które dziecko może samodzielnie zastosować, by rozładować wewnętrzne napięcie w sposób bezpieczny dla niego samego i dla otoczenia. Sposoby radzenia sobie ze złością to np. próby rozładowania napięcia i nadmiaru energii przy użyciu adekwatnych i akceptowalnych metod, jak ćwiczenia fizyczne, bieganie, jazda na rowerze. Dobrym sposobem jest także zaangażowanie się w ulubioną aktywność, która zawsze sprawiała przyjemność: obejrzenie śmiesznych filmików, gra na komputerze czy zabawa ze swoim zwierzątkiem.
  • Gdy u dziecka pojawia się lęk należy znaleźć jego przyczynę. Tylko wtedy będziemy mogli dostosować podejmowane strategie do aktualnych potrzeb dziecka. Należy przygotować dziecko na nieuniknione sytuacje lękotwórcze, oswajać je z tą sytuacją, nie wyśmiewać lęków dziecka, nie zawstydzać, starać się zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz pomóc mu znaleźć sposób radzenia sobie z lękiem.

Drogi Rodzicu pamiętaj, że:

  • Dziecko, które czuje się bezpiecznie łatwiej nawiązuje relacje z innymi oraz wchodzi w interakcje rówieśnicze.
  • Zadbaj o relacje z rówieśnikami swojego dziecka poprzez zachęcanie do rozmowy, zadawanie pytań oraz rozbudzanie ciekawości dziecka.
  • Poświęć czas na rozmowę z dzieckiem, pytaj o jego samopoczucie oraz emocje, które mu towarzyszą,
  • Okaż mu wsparcie i pokaż, że rozumiesz jego zachowanie.
  • Zadbaj o relaks i odprężenie swojego dziecka po długim pobycie w szkole poprzez aktywność fizyczną np. grę w piłkę, jazdę na rowerze czy po prostu dłuższy spacer.

                                                                                                                                                                                          Opracowała: Teresa Zarzeczna

Bibliografia:

1. Huebner, D. (2019). Co robić, gdy się martwisz? Olsztyn: Wydawnictwo Anna Levyz.

2. Huebner, D. (2018). Co robić, gdy się złościsz? Techniki zarządzania złością. Olsztyn: Wydawnictwo Levyz.

3. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.