Szkoła Podstawowa nr 5 im. Henryka Sienkiewicza

„Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe"

 „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe"

Imię i nazwisko autora: Arleta Sznajder

Czas trwania innowacji: IX 2022 – I 2023

Cel główny innowacji:

Poznanie dziecięcej literatury zawierającej przykłady zachowań, z którymi mogą identyfikować się dzieci.

 

Innowacja skierowana była do uczniów klas I-II. W dobie nieograniczonego dostępu do mediów dzieci mają często do czynienia z przykładami agresji, przemocy, wulgarności, braku szacunku dla drugiego człowieka. Dlatego podczas zajęć bibliotecznych, poprzez umiejętnie dobraną książkę, starano się rozwinąć wyobraźnię dziecka, rozbudzić zainteresowanie otaczającym światem, pomóc mu radzić sobie z emocjami, rozwiązywać dziecięce problemy oraz kształtować zasady moralne. Dzięki literaturze dziecięcej uczniowie mogli uczyć się opanowywać i przezwyciężać złość, pokojowo rozwiązywać konflikty, pozytywnie myśleć o sobie i bliskich, podnosić poczucie własnej wartości, rozwijać empatię. Utwory wykorzystywane podczas zajęć bibliotecznych przedstawiają historie napisane w taki sposób, aby dzieci odnajdowały w nich cząstkę siebie, swoje emocje, uczucia i problemy z którymi się borykają. Niejednokrotnie bohater znajduje się w trudnej sytuacji i przeżywa lęk, a wprowadzane postacie umożliwiają znalezienie sposobu na jego przezwyciężenie. Opowiadania ujęte w innowacji wspierają rozwój dziecka, ponieważ pozwalają zrozumieć, że uczucia, które przeżywa, typu: „boję się”, „jestem smutny”, „wstydzę się”, „mam zły dzień”, „nikt mnie nie lubi”, „nie wierzę w siebie”, itp. są „normalne” i dotyczą każdego z nas. Dostarczają ponadto wiedzy i pozytywnych wzorców zachowań oraz sprawiają, że dziecko poznaje różne sposoby myślenia i działania, dzięki czemu potrafi stawić czoła problemom. Postacie literackie dają wsparcie i uczą pozytywnego myślenia.

Schemat zajęć przedstawiał się następująco: wprowadzenie do tematu, przedstawienie autora książki, głośne czytanie tekstu, omówienie wysłuchanych treści, wypowiedzi uczniów na temat poznanych bohaterów i ocena ich postępowania, ze zwróceniem uwagi na zachowania prawidłowe. Kolejnym elementem było obejrzenie krótkiego filmiku i wysłuchanie piosenki, oraz pląsy przy jej dźwiękach, tematycznie związanej z treścią zajęć. Odbywały się także zabawy integracyjne. Na koniec cyklu dzieci zostały zachęcone do wykonania pracy plastycznej ilustrującej motto zajęć "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe". Siedem prac zostało nagrodzonych książeczkami.

Każda klasa otrzymała także Kodeks Kumpla, do zawieszenia na klasowej tablicy. Ważne było również kształcenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozbudzanie ciekawości, wyobraźni oraz przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych, a także wzbudzanie emocji wśród uczestników zajęć. Przeprowadzono 30 lekcji.